31 Mayıs 2012 Perşembe

"-Tanrıbilim ciddi, cehennemse kesinlikle aşağıda-"

"Şair bütün anlamların uzun süre, sonsuzca ve düşünülmüş bir şekilde düzensizleşmesiyle kendini görünmezi gören , bilenmezi bilen kılar. Aşkın, acının, ıstırabın, çılgınlığın bütün şekillerini yaşayarak; bizzat kendini arar, bütün zehirleri kendinde tüketir, bunu da onların sadece özlerini saklamak için yapar. Kelimelerle anlatılmaz bir işkencedir bu, ki bunda şair daha pek çok şey arasında büyük hasta, büyük cani, büyük lânetli - ve en yüksek Bilgin- olur. Çünkü şair ruhunu işlemiştir, çoktan herkesten daha çok zengindir ! Şair bilinmeze ulaşır ve çılgına dönmüş bir halde, görmeleriyle/vizyonlarıyla sonunda aklını kaybedebilir de, o onları gördü bir kere! Duyulmadık ve adlandırılamaz şeylerle yaptığı sıçramada isterse gebersin: daha başka korkunç işçiler geleceklerdir; ötekinin gücünün tükenip yığılıp kaldığı ufuklardan onlar başlayacaklar bu kez!"

A.RIMBAUD
(Paul Demeny'ye, Charleville, 15 Mayıs 1871)
(Çeviren: Mahmut Kanık,"Cehennemde Bir Mevsim & Aydınlanışlar, İz Yayıncılık)
 
Notlar: -Başlıktaki Rimbaud ifadesi şairin "Cehennemde Bir Mevsim" adlı yapıtının "Cehennem Gecesi" bölümünden alınmıştır. (Çeviren: Mahmut Kanık, İz Yayıncılık) 
-Fotoğraf: Arthur Rimbaud, Yaş; 12 (1866)

"İsa yürüyor lâl renkli böğürtlenler üzerinde"


Not:Başlıktaki Rimbaud ifadesi şairin "Cehennemde Bir Mevsim" adlı yapıtının "Cehennem Gecesi" bölümünden alınmıştır. (Çeviren: Mahmut Kanık, İz Yayıncılık)

20 Mayıs 2012 Pazar

"Rüyâsı ömrümüzün çünkü eşyaya siner."



Not: Başlıktaki mısra Ahmet Hamdi Tanpınar'ın "Her Şey Yerli Yerinde" şiirinden alınmıştır.

12 Mayıs 2012 Cumartesi

"Hak edilmiş hüzünlerimiz olacak mı bizim de"


Not: Başlıktaki mısra Edip Cansever'in Tragedyalar(III)" şiirinin "Ağıt" bölümünden alınmıştır.

" Herkes senin ozanındır bağışlatmak için kendini"

  Nilgün Marmara

Not: Başlıktaki mısra Edip Cansever'in "Kirli Ağustos" kitabındaki "Gökanlam (VII)" şiirinden alınmıştır.

6 Mayıs 2012 Pazar

“Mısra benim haysiyetimdir.”

"Şiirlere üşenmemiz bir yerde iyidir"



"Her şeyi esirger kendinden, her şeyi feda eder, bahçesini sular büyütür. Mücadele silahı, avuntusu, onuru, her şeyi şiirdir. Bir konuşmasında şunları söyler:

'Sanat üzerinde çalışmak zaten bir kendini kurtarış çabasıdır. Sanat bencildir, en özgecil ve toplumcu eğilimlerde bile bir kendini kurtarma, kendini temize çıkarma çabası görülür... bireyin önce kendini kurtarması, kendi evinin önünü temizlemesi, onurundan olmadan yaşayabilmesi gerekir... Vazgeçişlerde, içe kapanışlarda da bir kurtuluş bulunur.' "
 
Murat Belge

(Edebiyat Üstüne Yazılar, Behçet Necatigil, İletişim Yayınları, 2. Baskı, 2006, Sayfa 297 )

Not: Başlıktaki dize Behçet Necatigil'in ilk kez Türk Dili Dergisi'nin Eylül 1964 tarihli 156. sayısında yer alan; daha sonra "Divançe" kitabında kendisine yer bulan  "Açık" adlı şiirden alınmıştır.